Váš odborný a spolehlivý rádce       //       Kontakty

Váš odborný a spolehlivý rádce

KB SmartSolutions pomáhá proměnit bankovní svět

17. 11. 2020 | Servis | 0 komentářů

KB SmartSolutions pomáhá proměnit bankovní svět

17. 11. 2020 | Servis | 0 komentářů

Prostřednictvím dceřiné společnosti KB SmartSolutions realizuje Komerční banka investice do moderních technologií v oblasti finančních služeb a chce se stát lídrem na trhu ve spolupráci s inovativními fintechy a start-upy.

KB SmartSolutions vznikla začátkem roku 2019. Záměr soustředit se na spolupráci s fintechy a start-upy, které mají odvážné cíle a chytrá řešení, vysvětluje Patrik Nový, ředitel společnosti. „Abychom mohli skutečně postavit bankovnictví budoucnosti, je potřeba naučit se daleko více a lépe spolupracovat s fintechy a start-upy. Fintechy nejsou naší konkurencí, ale ve většině případů našimi přirozenými spojenci.“

Crowdfunding a provozní financování

V průběhu prvních měsíců se KB SmartSolutions snažila vyprofilovat, vymezit se vůči různým seed starterům, akcelerátorům a venture capital fondům, jednoduše dát o sobě vědět a uvést svoji značku na trh. Ale hned od začátku byly jasné dvě oblasti, na které se chtěla v rámci spoluprací primárně zaměřit – crowdfunding a provozní financování. Začalo tedy hledání vhodných partnerů a pak následně jednání o tom, jakým způsobem by mohla spolupráce probíhat.

Korporát jako takový, a speciálně banka jakožto regulovaný byznys, má přirozeně značnou averzi vůči riziku, jelikož chce klientovi nabídnout nejen nejlepší, ale zároveň bezpečné řešení.

Mladé start-upy na druhé straně riskují každý den. Partnerství banky s fintechem proto není vždycky jednoduché uskutečnit, jelikož mají každý jinou DNA i jazyk, ale nesporně je oboustranně výhodné. I to je mimo jiné důvodem, proč jednání o některých partnerstvích trvají klidně i několik měsíců.

Aby byla spolupráce komerčně úspěšná

Díky své aktivitě a tahu na bránu (a samozřejmě také díky KB SmartSolutions) je ve spolupráci s dynamickými a rychle se rozvíjejícími start-upy Komerční banka aktuálně považována za lídra na trhu a před svými konkurenty má náskok. (O již uskutečněných projektech si přečtete v souvisejících boxech u tohoto článku.) Žádná z lokálních bank se nedostala tak daleko. Tady ale příběh ani zdaleka nekončí.

„Je sice pravda, že teď trochu zpomalíme a zaměříme se na to, aby jednotlivá partnerství byla komerčně úspěšná,“ říká Patrik Nový. „To ale neznamená, že nemáme v hledáčku ještě i jiné oblasti a akvizice, na které bychom se chtěli v dalších obdobích zaměřit. Do budoucna bychom rádi přidali investici do retailového fintechu,“ dodává.

Snahy najít společnou řeč a cestu spolupráce Komerční banky se start-upy směřují podle Patrika Nového k jedinému cíli, kterým je spokojenost klientů. „Nejde jen o klienty stávající, jejichž loajality si nesmírně ceníme, ale také o klienty potenciální, např. z řad nové generace,“ zdůrazňuje šéf KB SmartSolutions. „Jednoduše lze říci, že se snažíme vytvořit nový příjemný produkt nebo službu, která uspokojí jejich potřebu, a přitom ji na trhu doposud nikdo nenabízí,“ dodává.

Nejen financování developerských projektů

Historicky prvním partnerstvím z dílny KB SmartSolutions byl začátkem července 2020 majetkový vstup Komerční banky do společnosti Upvest, která se zaměřuje na on-line investování do developerských projektů formou crowdfundingu. Banka tím rozšířila možnosti investování pro své klienty a developerům pomáhá při financování nemovitostních projektů.

Od červencového podpisu se spolupráce posouvá kupředu mílovými kroky, což je důkazem, že crowdfunding je skutečně fungujícím modelem. Developerům již Komerční banka aktivně nabízí možnost získat potřebné finance prostřednictvím platformy Upvest. V první polovině roku 2021 proběhne aktivní kampaň zaměřená na klienty s možností investovat. To ale není ani zdaleka všechno. Cílem je, aby platforma nesloužila pouze k financování developerských projektů, ale aby se na ní sbíraly zdroje i na infrastrukturní či sociálně prospěšné projekty nebo výstavbu fotovoltaických, větrných nebo bioplynových elektráren. Aktuálně probíhají diskuze o možných variantách.

Umíme spolupracovat jak s etablovanou společností, tak s menším start-upem

Podzim tohoto roku se sice nesl ve znamení druhé vlny covidové epidemie, členové týmu KB SmartSolutions ve spolupráci s triby Komerční banky ale pilně pracovali na dalších majetkových vstupech.

Jedním z nich byla začátkem října úspěšná česká společnosti Roger, která se zaměřuje na on-line aukce faktur – neboli faktoring – a provozní financování. Klienti Komerční banky, zejména ze segmentu malých a středních podniků, mohou již dle potřeby využívat řešení společnosti Roger, které jim odbourává starosti s dlouhými splatnostmi faktur, a mohou se tak intenzivněji soustředit na rozvoj svého podnikání. Do blízké budoucnosti je v rámci partnerství Rogera s Komerční bankou v plánu společný strategický rozvoj dalších produktů a služeb.

Palebná síla na dobytí Evropy

Prozatím poslední uzavřenou spoluprací je majetkový vstup Komerční banky do společnosti Lemonero. Ta vznikla teprve nedávno, v roce 2019, ale i za tak krátký čas už dokázala, že její model funguje a má co nabídnout. Lemonero dokáže díky své digitální platformě využívající data a umělou inteligenci vyřídit půjčku pro e-shop již do 24 hodin. To vše kompletně on-line, včetně podpisu smlouvy a správy půjčky. A to je dostatečná platební síla na dobytí nejen České republiky, ale i Evropy.

Celá částka, kterou Komerční banka do projektu investovala, směřuje do rozvoje a dalšího růstu tohoto fintechu. Samotná spolupráce pak bude probíhat na několika úrovních.

Na úvodní fotografii: členové týmu KB SmartSolutions. Zleva: Petr Kalanyos (Company Developer), Jiří Černý (Company Developer), Jiří Přibyl (Ředitel), Patrik Nový (Ředitel), Pavel Rothbauer (Company Developer), Jan Vacek (Internista), Tomáš Michálek (Startup Scout), Filip Linhart (Company Developer) a Zuzanna Hollmannová (Office & Communication Manager).

Témata článku

Digitalizace    //    Udržitelnost

Související

B2B marketing v době postcovidové

B2B marketing v době postcovidové

B2B (tedy business to business marketing) má svá specifika. Sice i pro něj platí základní definice, že se jedná o propagaci produktů a služeb, včetně reklamy či průzkumu trhu, jen v tomto případě na užší cílovou skupinu –  firmy. Také je třeba...

pokračovat ve čtení
Komerční banka zrychlila zahraniční a SEPA platby

Komerční banka zrychlila zahraniční a SEPA platby

Odesílání zahraničních a SEPA plateb s připsáním na účet banky příjemce ve stejný den je od 17. 11. 2020 v Komerční bance rychlejší. Týká se to zahraničních a SEPA plateb zadaných do 11.00 hodin, s požadavkem na zpracování online i prostřednictvím papírových příkazů....

pokračovat ve čtení
Jak zvládnout mezinárodní tendr

Jak zvládnout mezinárodní tendr

Čemu byste měli věnovat pozornost v případě, že se chystáte přihlásit do evropské veřejné soutěže na projekt v oblasti cirkulární ekonomiky. Evropská unie se už několik let snaží o přechod z lineárního na cirkulární model hospodářství. Tak aby byla ekonomika založena...

pokračovat ve čtení

0 komentářů

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *