Automobilový průmysl čelí patrně největším výzvám za posledních 50 let. Navíc je na něm celá česká ekonomika značně závislá, a aby to nebylo tak jednoduché, máme tu taky koronavirovou pandemii.
Za prvé přesun k nízkoemisním vozidlům. A za druhé autonomní řízení a s tím související digitalizace, konektivita a sdílení aut. To jsou podle poradenské společnosti Deloitte dva hlavní trendy, kterým se musejí automobilky přizpůsobit, chtějí-li obstát.
Je splnění limitů reálné?
Přechod na elektromobilitu je logickou reakcí automobilek na evropskou regulaci, z dostupných variant je totiž nejlépe připravena pro sériovou výrobu. Jak ale ve své studii z roku 2019 varovala společnost Deloitte, splnění emisních limitů bude velmi obtížné. Aby je totiž automobilky dokázaly do roku 2030 snížit o 35 % oproti roku 2021, jak evropská regulace stanovuje, podíl elektromobilů na nových registracích by musel do deseti let dosáhnout 38 %. Jenže třeba v ČR ještě v roce 2018 tvořily elektromobily z různých důvodů jen 0,2 % nových registrací a v EU jako celku pouhé 1 %. Jako nejrealističtější se tedy podle Deloitte jeví scénář, kdy budou automobilky kombinovat elektromobily s nabídkou plug‑in hybridů. Pak by podíl elektromobilů v roce 2030 musel dosáhnout 28,7 % a podíl plug-in hybridů 14,3 %.
Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP), však není skeptický. „Vývoj na konci loňského a začátku letošního roku ukazoval, že plnění emisních cílů nereálné není, a byl pro automobilky příslibem toho, že zájem o nízkoemisní vozidla roste,“ říká Zdeněk Petzl. Od října do prosince loňského roku totiž podle statistik European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) představovala auta s externím dobíjením více než 4,4 % z celkového prodeje nových vozů v EU, ta hybridní dokonce 7,1 %. Proto podle šéfa AutoSAP v tuto chvíli nejsou důvody pro plošné masivní zdražování aut, kterým hrozí kritici přísných limitů. Ovšem skutečný stav se pochopitelně ukáže až podle vývoje výroby a trhu v měsících následujících po odeznění krize.
Další opatření jsou nutná
Po technologické stránce jsou automobilky na nízkoemisní mobilitu dobře připravené. Významně investovaly do celé řady projektů a týká se to i českých firem. Zdeněk Petzl proto předpokládá, že se k nim budou chtít vrátit. „Po odeznění koronaviru a úspěšném restartu odvětví ovšem bude více než kdy dříve důležité zaměřit se na přijetí relevantních opatření,“ zdůrazňuje. Ta přitom podle něj v řadě případů nemusí zatížit státní pokladnu. Jde např. o vyjasnění podmínek vyúčtování domácího dobíjení služebních vozů či instalaci firemních wallboxů, tedy nabíjecích stanic. Dále se jedná o snížení povinného odvodu za soukromé použití firemního vozidla pro elektromobily z 1 % na polovinu nebo zavedení zrychlených odpisů pro elektromobily a infrastrukturu. Současně s tím je důležité nadále budovat vhodnou dobíjecí či plnicí infrastrukturu, k čemuž jsou alokované finanční prostředky ze zdrojů EU, vypočítává šéf AutoSAP.
Udržet cash flow
Kdy nějaká automobilka představí vůz s plně autonomním řízením, tedy na stupni 5? To je obtížné odhadovat. Byť je to nepochybně oblast s velkým potenciálem, zavádění této technologie je během na velmi dlouhou trať. Mimo jiné proto, že dosud nebyla vyřešena celá řada zásadních otázek. „Například v oblasti potřebných legislativních změn, umožňujících provoz vozidel vybavených autonomními systémy od L3 výše, jsme se posunuli pouze k diskuzi ohledně vypsání studie, která by měla definovat potřebné změny zákonů,“ říká Zdeněk Petzl. „Také je zapotřebí nejprve položit základní kameny, tedy dostatečnou infrastrukturu, a to jak fyzickou, to znamená pokrytí dopravních koridorů vysokorychlostním internetem, tak datovou atd.“
Je jasné, že příští měsíce zásadně ovlivní dopady koronavirové pandemie. První statistiky, které jsou k dispozici od jejího vypuknutí, neukazují nic dobrého. Evropský trh s novými auty klesl za březen o více než polovinu, ten český o téměř 37 %. Představitelé AutoSAP chválí českou vládu za protiopatření v podobě tzv. kurzarbeitu, který je podle nich zásadní pomocí pro zachování tisíců pracovních míst nejen pro firmy v autoprůmyslu. „Toto opatření však bohužel nestačí, a navíc je zatím platné jen do konce května. Je zapotřebí dotáhnout opatření na udržení cash flow firem a na to, aby se předešlo druhotné platební neschopnosti, např. dočasným odpuštěním či alespoň bezúročným odkladem záloh na sociální pojištění. A pro efektivní rozjezd potřebuje úzce provázaný evropský autoprůmysl společný restart vnitřního trhu ve stejnou dobu,“ je přesvědčen Zdeněk Petzl.
Automotive, tahoun české ekonomiky
Dalo by se říct, že co nejlepší budoucnost tuzemského automobilového průmyslu je v našem nejvlastnějším zájmu. Na průmyslové výrobě ČR se totiž podílí zhruba jednou čtvrtinou, přímo poskytuje zaměstnání zhruba 170 000 lidí a podle odhadů dalším stovkám tisíc nepřímo. Jeho podíl na celkové hodnotě produkce v ČR v roce 2017 podle údajů Deloitte dosáhl vysokých 11 % a také tvoří přibližně pětinu tuzemského vývozu.
E-mobilita? Pokroky tu jsou
Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) podepsalo v roce 2017 společně s českou vládou Memorandum o budoucnosti automobilového průmyslu. Zároveň byl stanoven akční plán s 25 opatřeními na podporu rozvoje e-mobility, autonomního řízení a digitalizace, jehož aktualizaci schválila vláda na začátku května. Jak říkají představitelé sdružení, podařilo se už dosáhnout menších pokroků, např. v podobě bezplatné registrace nízkoemisních vozidel, jejich zvýhodnění při parkování v Praze a dalších městech nebo bezplatného užívání dálnic. Ovšem klíčové teď podle nich je, aby stát i bez ohledu na současnou situaci budoval vhodnou infrastrukturu a dál odstraňoval provozní a administrativní překážky.
Mgr. Zdeněk PETZL, LL.M.
výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu
0 komentářů