Digitalizace je jednou z oblastí, na které se Komerční banka nejen v rámci služeb pro klienty dlouhodobě intenzivně zaměřuje. A současná situace, kterou zásadně poznamenalo šíření koronaviru, některé zajímavé projekty hodně urychluje.
Už v roce 2005 Komerční banka představila první, tehdy ještě java aplikaci s jednoduchými funkcemi nazvanou Mobilní banka. O sedm let později přišla s první nativní mobilní aplikací, tedy přizpůsobenou různým hardwarovým požadavkům. Ta se pod názvem MojeBanka postupně stala hlavním pilířem digitální „tváře“ banky, která ji od té doby neustále rozvíjí. A podle nezávislých hodnocení dnes aplikace patří mezi tři nejlepší na trhu.
„Je to velmi komplexní nástroj, který poskytuje širokou škálu služeb,“ vysvětluje Mojmír Prokop, manažer zodpovědný za digitalizaci v Komerční bance. Kromě dnes už vcelku běžných věcí, jako je zadávání platebních příkazů, QR plateb či zobrazení transakční historie, nabízí MojeBanka uživatelům také ukazatele zůstatku, autorizaci otiskem prstu, push notifikace či nahrávání dokumentů.
Dvě fotky a jedno kliknutí
Existuje rovněž MojeBanka Business, verze určená firemním klientům. Ta mimo jiné umožňuje statutárním zástupcům podniků schvalovat příkazy k úhradě. A disponuje třeba i softwarem Trusteer Rapport, což je nástroj zaměřený na ochranu proti specifickým hrozbám typu malware, phishing a zároveň před pokusy o zjištění hesel.
Přibližně šest let už mají firemní klienti k dispozici také službu vzájemné výměny dokumentů. Díky ní si mohou v zabezpečeném prostředí internetbankingu s bankou vyměňovat a podepisovat důležité dokumenty bez nutnosti osobního kontaktu. A nefiremní klienti mohou bance přes mobilní či internetovou aplikaci dokument poslat. „Dobrým příkladem je změna občanského průkazu,“ poznamenává Mojmír Prokop. „Stačí, aby klient pořídil dvě fotografie, jedním kliknutím podklady pošle do banky a ta pak dokument změní ve všech službách a produktech v rámci KB Group,“ vysvětluje.
Zdravím, jsem váš virtuální bankéř
Komerční banka jako jedna z prvních před několika lety přišla s konceptem virtuálního bankéře. Jeho úkolem je na základě tzv. kolaborace webových stránek pomoct klientovi na dálku. Například když provádí úkon, který nedělá často, takže si nepamatuje postup. Díky tomu, že na obrazovce vidí kromě svého i kurzor myši bankéře, ten mu pomáhá „proklikávat“.
Současná situace podle Mojmíra Prokopa urychlila některé plány Komerční banky. Ta dnes pracuje především na tom, aby měla řešení pro situace, kdy klient nemůže nebo nechce do banky přijít. Tedy způsob, jak by bankovní poradce mohl přes Skype či jinou podobnou technologii s klientem projít celý obchodní proces tak jako osobně na pobočce, včetně vzdáleného podpisu a uzavření smlouvy. „Máme dobře našlápnuto a momentálně tuto službu rozšiřujeme o další nástroje,“ vysvětluje Mojmír Prokop.
Výrazně v tom podle něj pomohlo představení mobilní aplikace KB Klíč před dvěma lety. Je to nástroj pro vzdálené ověření identity klienta, s jehož pomocí je možné i podepisovat. Takže zatímco v současné době lze KB Klíč používat k podepisování dokumentů v rámci internetbankingu, banka připravuje vylepšení, pomocí kterého to bude možné udělat přímo, bez nutnosti internetové bankovnictví spouštět. Mělo by to začít fungovat letos v červenci.
Jako u klienta v obýváku
V oblasti digitalizace vidí Mojmír Prokop z hlediska budoucnosti dva hlavní směry. Prvním je další rozvoj mobilních a internetových aplikací a mobilního bankovnictví. A druhým pak propojení fyzického a digitálního světa, jak už bylo výše naznačeno. Jde o to, aby služby, které vyžadují obchodní jednání, mohly proběhnout na dálku tak, jako kdyby bankéř seděl u klienta v obývacím pokoji. Tedy aby s ním mohl projít všechny parametry, udělat různé simulace úvěrů a také provést bezpečnou výměnu dokumentů a jejich podepsání bez nutnosti chodit do banky. „V každém případě chceme být multikanálovou bankou, která propojuje výhody digitálního prostředí a zároveň svých poradců,“ zdůrazňuje Mojmír Prokop. „Proto vždycky bude na rozhodnutí klienta, jestli chce naše služby využívat na dálku nebo osobně. My mu nabídneme obě varianty,“ uzavírá.
Mojmír Prokop: Datové schránky mají velký potenciál
Zmínil jste, že v KB považujete za velmi perspektivní nástroj pro komunikaci na dálku datové schránky. Proč?
Myslíme si, že to je nedoceněná služba, která velmi dobře funguje a nabízí spoustu benefitů. Lidé jejím prostřednictvím můžou například podávat daňové přiznání, kontrolovat si své konto řidiče, neuteče jim žádná důležitá zpráva od státní správy atd. A k tomu nedávno Česká pošta zrušila poplatky za využívání schránek mezi lidmi nebo mezi firmami.
Vám jde ale jistě o možnost jejich využití právnickými osobami, že?
Ano, pro výměnu dokumentů mezi komerčními subjekty schránky zatím téměř nikdo nevyužívá. Což je podle nás nejen vzhledem k tomu, že tento mechanismus disponuje silnou autentizační metodou, nepochybně škoda.
Co tedy v této věci Komerční banka podniká?
Momentálně připravujeme pilotní projekt, který nám pomůže zjistit, jestli bude možné datové schránky v budoucnu pro tyto účely skutečně využívat. Musíme ještě dořešit určité právní úskalí, které se týká podepisování. Chceme to ale dotáhnout, protože je to směr, kterým bychom rádi šli. Pokud to bude vyhovovat i našim klientům, vidím v tom velký potenciál.
Mojmír Prokop
V Komerční bance působí už 29 let. Začínal jako šéf lokální IT podpory, byl mj. i šéfem call centra či přímých kanálů banky a dnes pracuje na strategických rozvojových aktivitách KB. Vystudoval elektrotechnickou fakultu na ČVUT.
Mojmír Prokop je v Komerční bance zodpovědný za digitalizaci.
0 komentářů